Köpvillkor

Allmänt

Minifigur.se säljer LEGO och LEGO relaterade produkter via internet till privatpersoner och företag både inom Sverige och utanför.

Vi reserverar oss för eventuella fel i artikelinformationen och förbehåller oss rätten till prisändringar utan föregående avisering på vår websida. Prisändringarna styrs av våra inköpskanalers prisjusteringar upp och ner. Givetvis gäller inte detta era redan genomförda beställningar.

Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn och personnummer alternativt organisationsnummer registreras i vårt kundregister. Allt regleras givetvis av GDPR – se längre ned.

Vi ingår endast avtal med myndig person, 18år och uppåt. Vi säljer INTE till minderåriga.

 

Beställning

LEGO beställs via internet på minifigur.se. Om du får problem är du välkommen att skicka ett mail till oss, så hjälper vi dig. En beställning via internet är genomförd när du erhållit en orderbekräftelse från oss. Vi garanterar dock inte att vi kan leverera alla de produkter du beställt. Felaktigheter i saldot kan förekomma.

 

Priser

Priserna på våra varor anges i svenska kronor. Då endast ett pris anges inkluderar det moms. Momsen är på 25% för allt LEGO förrutom böcker och tidningar som har 6% moms.  Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna på hemsidan utan föregående avisering.

 

Frakt & Hanteringskostnad

När du handlar hos oss kostar frakten och hanteringen 49kr. Fraktavgiften gäller per order oavsett hur mycket eller hur litet du har på din beställning. Kostnaden för frakten täcker också in hanteringen av din order. Plockning av ordern. Emballaget ingår. Och även etiketteringen och kategoriseringen.

 

Företag betalar alltid 149kr i fraktavgift och då skickas försändelsen som företagspaket. När företag beställer så sker leveransen med Företagspaket endast till företagets leveransadress, vardagar mellan 08.00-16.00. Posten levererar utan att kontakta dig först. Finns ingen på plats som kan ta emot leveransen lämnas en avi och du kan sedan hämta beställningen på Postens Företagscenter eller Postens Åkeri. Max vikt 35kg på Företagspaket. Företagspaket kan endast levereras till företagsadress, ej boxadress. Och paketet kan endast hämtas ut av firmatecknaren eller firmatecknarna hos ombud.

 

Hur hanteras mina personuppgifter – GDPR

I samband med att du lägger en order hos oss sparas uppgifter om dig och din adress och en kopia på din order. Samtidigt som du lägger ordern godkänner du att vi sparar och använder dina uppgifter för att vi ska kunna fullfölja våra åtaganden mot dig som kund.

I samband med din registrering och beställning godkänner du att minifigur.se lagrar och använder dina uppgifter för att kunna fullgöra transport, betalning och fakturering samt i marknadsföringssyfte. Dina uppgifter kan lämnas vidare till vår fakturapartner och till våra logistikpartners för att de ska kunna fullfölja sina åtaganden. I övrigt lämnas dina uppgifter inte ut till tredje part.

Om du har köpt en vara hos oss så får du vårt nyhetsbrev via e-post. Vill du inte längre ta emot några nyhetsbrev kan du enkelt avregistrera dig genom att maila till support@minifigur.se

Vi har en automatisk tidsgräns för hur länge vi sparar uppgifter om dig som kund och din order. Dina uppgifter som kund sparas i 180 dagar sedan kommer datan om dig att anonymiseras och tas bort. Om du lägger en till order inom denna tid, så uppdateras automatiskt tidsintervallet till 180 dagar igen. Tidsgränen för hur länge din order finns sprad är 180 dagar. När tidsgränsen är passerad kommer all kunddata på ordern att anonymiseras. Övrig orderdata som produkter, betalmetod och orderreferens kommer att vara kvar.

Enligt Dataskyddsförordningen (GDPR) har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig som person och även begära att den ska tas bort. Om informationen är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att den ska rättas eller tas bort. Kontakta i så fall vår kundtjänst.

GDPR (General Data Protection Regulation) är en ny dataskyddsförordning som kommer att gälla i hela EU från och med 25 maj 2018. Syftet är att stärka skyddet för personer vid hantering av personuppgifter inom EU. GDPR ersätter den svenska Personuppgiftslagen (PUL).

För mer information gällande GDPR, vänligen besök Datainspektionen  klicka här

 

Leverans

Minifigur.se levererar till adresser inom Sverige och utanför.

 

Paketspårning

Era beställningar skickas som paket, varubrev eller vanligt brev beroende på storleken. Större paket får ett nummer och kan spåras. Du kan då se när paketet har kommit fram till ditt utlämningsställe. Om du har bråttom brukar det gå bra att hämta paket med kollinummer och legitimation, så behöver du inte vänta på att Postens avi ska komma. Om du uppgett mailadressen så får du spårningsnumret/kollinumret på mail när paketet skickas. Spåra det sedan på www.posten.se

 

Leveranstid

Vi packar alltid Era paket så snart vi kan. Vi packar och skickar varje dag. Leveranstiden är 1-3 arbetsdagar beroende på var i landet ni bor. Det kan ta någon dag extra beroende på hur Posten kör ut på er ort. Under stora säsongshelger såsom Jul och Nyår kan det ta någon dag extra pga hög belastning hos Posten. Vi arbetar alltid för att Ni ska få erat paket så snabbt som möjligt.

 

Beställningsprodukter

Alla produkter som är sk beställningsprodukter har en leveranstid på 3-6 veckor. Men med ett snitt på 3-4 veckor. Och ni betalar dessa precis som allt annat i butiken dvs direkt med betalkort eller faktura med 14 dagar. Vi behåller oss rätten att justera priset på produkten även efter lagd order om priset gått upp eller ner mer än 15% sedan vi uppdaterade priset. Detta kommer att kommuniceras med er som konsument och kund via mail.

Om ni köper flera andra varor samtidigt som vi har hemma i lager skickas dessa ut direkt i separat försändelse.

 

Betalning Allmänt

Ni betalar genom Klarna Checkout genom att få en faktura, betala genom delbetalning, genom betalkort eller direktöverföring från er bank. Dessa tjänster erbjuds i samband med Klarna AB. Vår fodran överlåts därmed till vår samarbetspartner Klarna. Se mer information nedan kring Klarnas betalningsmetoder.

Ni kan även betala till oss via PayPal, men då tillkommer en avgift om 5% på totalbeloppet. Önskar ni betala med PayPal, så behöver ni kontakta oss via support@minifigur.se, så tar vi det därifrån.

 

Betalningssätt

Du kan betala på följande sätt via Klarna Checkout:

  • Klarna Konto, månadsfaktura med dina samlade inköp som kan delbetalas
  • Faktura med 14 dagar som betalningsvillkor via Klarna
  • Kortbetalning
  • Direktbank

Mer information kring Klarna Checkout hittar du på Klarnas hemsida.

När debiteras mitt kredit/betalkort?

Ditt kort debiteras omgående när du genomfört köpet.

 

När måste jag betala fakturan?

Din faktura har alltid 14 dagars kredit från att den skickas. Du kan vidare välja att delbetala fakturan.

Får man kvitto på sina köp?

Ja, beställningsbekräftelsen vi mejlar dig fungerar både som kvitto och garantibevis.

Frågor gällande din betalning?

Har du frågor gällande din betalning kan du kontakta Klarna på telefon +46 (0)8 – 120 120 10

 

Klarnas köpvillkor

Köpvillkor Faktura – 14 dagar. Handla nu – betala efter leverans!

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

 

• Få alltid hem varan innan du betalar
• Betalningstid – alltid 14 dagar
• Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
• Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen
• Ladda ner dina fakturor från www.klarna.se
• Möjlighet till delbetalning

En fakturaavgift om 29 kr per köp tillkommer. Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50 kr samt dröjsmålsränta om 25.50 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

Klarna AB, organisationsnummer SE556737-0431

 

Delbetala från 50 kr/mån!

Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

 

• Få alltid hem varan innan du betalar
• Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
• Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
• Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
• Handla nu – betala i slutet av nästkommande månad
• En fakturaavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
• Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Allmänna villkor hittar du här – https://online.klarna.com/pdf/account_terms_SE.pdf
Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation hittar du här – https://online.klarna.com/pdf/consumer_credit_info_SE.pdf

 

Ångerrätt och retur

Vi använder Distansförsäljningslagen för privatpersoner vilket innebär att du har rätt att ångra köpet inom 14 dagar efter att varan mottagits. För att ångerrätten ska gälla måste produkten vara oanvänd och förpackningen vara hel och obruten. Varan skall återsändas i väsentligen oförändrat skick. Ångerrätten gäller inte en förseglad ljud-eller bildupptagning, t.ex. en DVD-film, eller ett förseglat datorprogram där förseglingen har brutits. EJ heller minifigurer och lösa LEGO-bitar som är från oss nya och oanvända. Det betyder att så fort de lämnat oss paketerat till er och inlämnat till Postnord för transport, så räknas de som använda och kan då inte returneras som nya.

Om man vill returnera eller ångra ett köp av en sk Beställningsprodukt, så dras alla extra kostnader som uppstått i.o.m. hanteringen och inköpet av denna av från köpesumman liksom även all extra frakt som tillkommit företaget för hanteringen av Beställningsvaran. Allt detta räknas ut specifikt per produkt utefter uppstådda kostnader och dras av på den beställda produkten/produkterna. Detta för att det är produkt/produkter som inte ingår i standardsortimentet. Dessa köps in på en spotmarknad globalt.

OBS! Returfrakten betalas av konsumenten.

Ångerrätt gäller Ej företag!

Om du ångrar ditt köp ber vi dig att kontakta vår kundtjänst support@minifigur.se inom 14 dagar. För att vi ska kunna hjälpa dig snabbt och smidigt behöver vi ditt ordernummer, namn och produktens namn. När vi har mottagit returen gör vi en kontroll av produkten. Efter att kontrollen är färdig gör vi en återbetalning. Du som konsument får då återbetalning inom 30 dagar från det att du hävt köpet på riktiga grunder.

 

EJ uthämtade paket

Ett paket som ej hämtas ut i tid på utlämningsstället och går i retur till oss debiteras en avgift på 150kr er. Det motsvarar de kostnader som det orsakat oss att skicka ut paketet och mottagit det i retur.

Reklamation

Om det gäller LEGO produkter där det saknas bitar eller om någon bit är defekt så kontaktar ni oss per mail. LEGO tar alltid ansvaret för detta. Ni kan också ringa detta nummer 030-22 44 00 och uppge vad som är felet så skickar de hem de bitar som saknas direkt till er hemadress utan kostnad. Detta gäller LEGO-set dvs LEGO-kartonger som är byggsatser – ej lösa bitar.

 

För att reklamera en annan felaktig eller defekt vara ber vi dig kontakta vår kundtjänst på support@minifigur.se inom skälig tid från att det upptäckts.

Om det uppstått transportskador synliga såsom dolda ska det anmälas inom ett dygn från det att paketet hämtats ut till oss på support@minifigur.se så vi kan reklamera detta hos Posten.

Om en tvist skulle uppstå följer minifigur.se Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

 

Cookies

En cookie är en liten textfil (normalt mindre än 1 Kb) som sparas på din dator när du besöker en hemsida. Filen kan bland annat innehålla information om vilka sidor på websidan som du besökt. Vi använder cookies för att du som besökare ska få en smidigare visit i webshoppen. Cookien gör tex att du slipper fylla i alla dina uppgifter flera gånger utan den lagrar informationen åt dig. Sammantaget är förhoppningen att användningen av cookies skall resultera i en bättre hemsida för dig som besökare. Om du känner oro för att lagra cookies på din dator kan du stänga av denna möjlighet i din webbläsares inställningar. Då kommer inga cookies att lagras hos Dig. Men då är det inte säkert att du kommer att kunna dra nytta av alla funktioner på vår hemsida.

 

————————————————————————————–

Minifigur.se´s Integritetspolicy

Vad är GDPR?

GDPR (General Data Protection Regulation) är en ny dataskyddsförordning som kommer att gälla i hela EU från och med 25 maj 2018. Syftet är att stärka skyddet för personer vid hantering av personuppgifter inom EU. GDPR ersätter den svenska Personuppgiftslagen (PUL).

För mer information gällande GDPR, vänligen besök Datainspektionen. klicka här

Vad är en personuppgift

En personuppgift är all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person och som kan identifiera dig som individ. Detta kan vara allt från information som du själv lämnar till oss såsom ditt namn och dina kontaktuppgifter. Det kan också vara personuppgifter som vi genererar baserat på dina köp, dvs. din köphistorik eller information som vi samlar in baserat på hur du använder våra webbsidor eller interagerar med våra annonser (t.ex. vilka sidor eller annonser du klickar på och hur länge du stannar kvar på en sida). Till och med din IP-adress kan vara en personuppgift.

 

Vem är personuppgiftsansvarig

Klossrebellen AB, Hedgatan 4, 703 58 Örebro, är personuppgiftsansvarig för företagets behandling av personuppgifter.

 

Vem kontaktar jag vid frågor gällande GDPR och behandling av personuppgifter?

Eftersom vi tar dataskydd på stort allvar har vi särskilda medarbetare som hanterar just dessa ärenden och du kan alltid nå oss på support@minifigur.se

 

Vem kontaktar jag vid frågor gällande ändring/radering av mina uppgifter?

Du är alltid välkommen att kontakta oss genom att maila support@minifigur.se

 

För mer information gällande GDPR, vänligen besök Datainspektionen. klicka här

Hur hanteras mina personuppgifter

I samband med att du lägger en order hos oss sparas uppgifter om dig och din adress och en kopia på din order. Samtidigt som du lägger ordern godkänner du att vi sparar och använder dina uppgifter för att vi ska kunna fullfölja våra åtaganden mot dig som kund.

I samband med din registrering och beställning godkänner du att minifigur.se lagrar och använder dina uppgifter för att kunna fullgöra transport, betalning och fakturering samt i marknadsföringssyfte. Dina uppgifter kan lämnas vidare till vår fakturapartner och till våra logistikpartners för att de ska kunna fullfölja sina åtaganden. I övrigt lämnas dina uppgifter inte ut till tredje part.

Om du har köpt en vara hos oss så får du vårt nyhetsbrev via e-post. Vill du inte längre ta emot några nyhetsbrev kan du enkelt avregistrera dig genom att maila till support@minifigur.se

Vi har en automatisk tidsgräns för hur länge vi sparar uppgifter om dig som kund och din order. Dina uppgifter som kund sparas i 180 dagar sedan kommer datan om dig att anonymiseras och tas bort. Om du lägger en till order inom denna tid, så så uppdateras automatiskt tidsintervallet till 180 dagar igen. Tidsgränen för hur länge din order finns sprad är 180 dagar. När tidsgränsen ar passerat kommer all kunddata på ordern att anonymiseras. Övrig orderdata som produkter, betalmetod och orderreferens kommer att vara kvar.

Enligt Dataskyddsförordningen (GDPR) har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig som person och även begära att den ska tas bort. Om informationen är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att den ska rättas eller tas bort. Kontakta i så fall vår kundtjänst.

 

Har ni frågor/funderingar kring GDPR som ni inte tycker att ni fick tillräcklig information om av oss vänligen maila oss på support@minifigur.se

För mer information gällande GDPR, vänligen besök Datainspektionen. klicka här